May 28, 2009

sehari di putrajaya (hari pertama)

salam. dua hari lepas straight aku pegi putrajaya kerja dua hari berturut turut. dua dua hari aku pegi ngan bos aku ngan officemate aku. kami memulakan perjalanan dari opis aku kat skudai pukul 5 pagi sebab nak sampai putrajaya pukul 9:30 pagi.
so secara ilmiahnya aku kena bangun seawal pukul 4:00 pagi untuk pegi ke opis aku pada awal pagi. nasib baik boss aku pakai kete mercedes.... peh berdezup je atas highway. dalam pukul 6:15 pagi macam tu kitaorang singgah kat R&R machap untuk solat subuh. lepas solat bos aku ajak sarapan.
apa lagi dengan segala perbelanjaan ditanggung aku ngan member aku pun menurut perintah je. so dalam cari deretan gerai kat R&R tu ada satu kedai jual roti canai ngan capati. aku tanya bos aku bos nak makan apa? bos aku cakap capati ok kot.. aku pun ngekor ke makan capati jugak. tapi yang bestnya capati tu makan ngan daging kambing tu. korang bayang la tengah pagi pagi buta makan kari kambing... pergh... mabeles beb ditambah dengan kepekatan kopi o kurang manis... malas nak citer aaaaa.
lepas kitaorang menikmati sarapan yang penuh berkhasiat tu kitaorang pun terus menuju ke putrajaya. bos aku yang bawak kete. aku duduk kat belakang sedap je membuta. sampai kat exit kajang jam baru pukul 8:45 pagi. mak aiii, bos aku ni bawak kete dah macam formula 1 dah. aku rasa kejap sangat tidur dah sampai kajang dah.
ada masa lagi kitorang pun ngeteh lagi. aduh, penat ngeteh je la macam ni. tu keje belum buat lagi tu. lepas je kitaorang ngeteh terus kitaorang menuju ke presint 14 untuk masuk kat site kitaorang sebab ada inspection ngan JKR putrajaya. sampai kat site opis cuaca dah agak panas.
lepas orang JKR datang kitaorang pun terus dibahagi dua kumpulan. aku first group member aku secong group. cepat sikit siap kalau ada dua group.
inspection tu ada la memakan masa hampir 3 jam. jam dah menunjukkan pukul 1:00 petang. perut pun dah lapar bos aku ajak lunch pulak. kitaorang lunch kat satu restoran kat area dengkil. nama restoran tu restoran perantau. aku nengok orang pun dah agak ramai dah semua dok beratur untuk amik makanan masing masing. bos aku pesan ayam kampung goreng 6 pinggan (kitorang amik sorang dua pinggan). ok jugak makanan kat sini. banyak masakan kampung.
lepas makan kitaorang nak gerak ke sheraton hotel kat KL untuk jumpa kawan bos aku. KL ni sama je keadaannya macam aku duduk kat sini dulu. 24 jam jem je memanjang. nak nak pulak kat area jalan sultan ismail ni. kitaorang pun sampai kat sheraton hotel pas tu bos aku terus parking kat lobby hotel. suruh budak vallet parking park kete. bos aku terus turun kereta dan aku pun turun. aku cari toilet kat lobby hotel cari toilet tapi tak jumpa pun. so aku tanya kat satu kaunter tu dia cakap kat belakang sana ada toilet bayar punya.
aku pun dah tak tahan, bayar pun bayar la. sampai kat depan toilet ada satu makcik dok kat depan. dia cakap kena bayar seringgit dulu baru masuk. hamjadah betul la nak kencing kat hotel pun kena bayar singgit. dah masuk toilet aku pun melepas kat hajat yang sepatutnya aku lepaskan. pastu tu cari paip air untuk bersuci baru aku perasan kat dalam toilet tu takde paip. hamjadah kali ke dua aku meyumpah dalam hari. terpaksa amik botol air untuk tadah air (inilah 1 malaysia)
so lepas semua settle aku pun bertolak balik. on the way balik kitaorang singgah kat pagoh untuk solat jamak. teruskan lagi perjalanan, lepas je persimpangan pagoh aku dengar bawah kereta bos aku ada something bunyi. bos aku slow slow masuk emergency lane. tengok tengok cover engine kat bawah kerete dah tercabut sebelah. so kitorang pun tepon plus untuk mintak bantuan. tunggu dekat 1/2 jam jugak baru orang plus datang. lepas dia tengok lebih kurang dia cakap benda tu boleh ikat ngan dawai tapi tak boleh masuk bawak kereta sebab takde jek kereta.
terpaksa la tunggu pulak tow trak yang memang bersepah kat tengah highway tu lalu. lepas tow trak datang dia pun cakap boleh tolong. bos aku tanya berapa kena? dia cakap sukahati bos aku la nak bagi berapa. dia buat kerja amal je. aku cakap dalam hari mementang yang mintak tolong ni pakai mercedes boleh la ko cakap kerja amal. cuba ko pakai saga panas, mampus la korang diaorang tak layan punya. lepas diaorang settlekan semua kerja bos aku bagi dia 50 hinggit tu sebagai kerja amal yang diaorang lakukan tadi.
sampai kat opis aku untuk amik kereta aku dah pukul 9:00 malam. badan aku dah penat giler dah satu hari ni. lepas amik barang barang semua terus start kereta untuk balik rumah. macam tu la kehidupan aku untuk hari ni. besok nak gerak balik gi putrajaya. nak buat camne dah nama kerja. ok la ... adios...

No comments:

Post a Comment